fbpx

Programy żywieniowe

Programy żywieniowe 1,2,3 miesięczne

Po wspólnym ustaleniu celu działania w trakcie pierwszej konsultacji dietetyk przez określony czas prowadzi Pacjenta „za rękę” układając jadłospisy na bieżąco.

Jadłospisy Pacjent otrzymuje w ciągu 3-4 dni roboczych po pierwszym spotkaniu.

Jadłospisy przygotowywane są w cyklach dwu-tygodniowych. Po dwóch tygodniach stosowania jadłospisu Pacjent spotyka się z dietetykiem na wizycie kontrolnej.

Wizyta kontrolna ma kilka elementów (czas trwania około 30 min). Najważniejszy z nich to analiza składu ciała, która pozwala śledzić postępy kuracji. Inne poruszane aspekty to: analiza popełnianych błędów, sugestie zmian, edukacja żywieniowa, motywowanie do działania.

Na podstawie informacji z wizyty kontrolnej dietetyk przygotowuje kolejny jadłospis.

Takie cykle – jadłospis 2 tygodniowy-wizyta kontrolna są następnie powtarzane w zależności od wybranego czasu trwania programu żywieniowego.

W trakcie programu żywieniowego Pacjent ma stały kontakt mailowy i telefoniczny z dietetykiem prowadzącym. W każdej chwili istnieje możliwość konsultacji, zadania pytania i wyjaśnienia wszelkich wątpliwości.

Programy żywieniowe cechuje bardzo wysoka skuteczność ze względu na ścisłą współpracę przez dłuższy czas, a także zmianę nawyków żywieniowych krok po kroku, dopasowaną w pełni do możliwości i upodobań Pacjenta.

Dostępne długości programów żywieniowych to:

  • 1 miesięczny program żywieniowy, cena: 400 zł (4 tygodnie jadłospisów oraz 2 wizyty kontrolne)
  • 2 miesięczny program żywieniowy, cena: 700 zł (8 tygodni jadłospisów oraz 4 wizyty kontrolne)
  • 3 miesięczny program żywieniowy, cena: 900 zł (12 tygodni jadłospisów oraz 6 wizyt kontrolnych)

Tygodniowa dieta wzorcowa

Z myślą o Pacjentach, którzy potrzebują tylko niewielkiej korekcji nawyków żywieniowych proponujemy opracowanie tygodniowej diety wzorcowej.

Tygodniowa dieta wzorcowa powstaje w oparciu o analizę 7 dniowego dzienniczka bieżącego notowania i skupia się na drobnych zmianach, które sumując się znacząco poprawiają jakość żywienia.

Taki jadłospis ma także za zadanie pokazać Pacjentowi szerokie spektrum możliwości urozmaicenia diety w produkty do tej pory pomijane, które uzupełnią podaż składników odżywczych.

Dieta wzorcowa nie jest dobrym rozwiązaniem dla osób z nadwagą/otyłością i wszystkich tych, którzy potrzebuję znaczącej korekty nawyków żywieniowych.

Wizyta kontrolna u dietetyka

Wizyta kontrolna po zakończeniu programu żywieniowego ma za zadanie sprawdzenie, czy Pacjent konsekwentnie trzyma się wypracowanych nawyków żywieniowych. Dietetyk kładzie nacisk przede wszystkim na te elementy, które w danym momencie są najbardziej potrzebne. „Gwóźdź programu” to analiza składu ciała.

Inne poruszane aspekty to:

  • analiza popełnianych błędów,
  • sugestie zmian,
  • edukacja żywieniowa,
  • motywacja.

Dieta dla sportowców

Prawidłowo skomponowana dieta wpływa na wyniki sportowe, zarówno w sportach siłowych jak i wydolnościowych.

Aktywność fizyczna na poziomie gwarantującym wzmocnienie siły, wytrzymałości, czy masy mięśniowej wiąże się z powstaniem tzw. mikrouszkodzeń włókien mięśniowych. To proces prawidłowy i pożądany, ale dopiero odbudowa mięśnia zapewnia widoczne postępy.

Regeneracja potreningowa jest zaś bezpośrednio zależna od odpowiednio skomponowanych posiłków, które dostarczą wysokiej jakości składników pokarmowych. Dzięki prawidłowej diecie mięśnie odbudują się szybciej, będą mocniejsze i silniejsze.

Żywienie jest równie ważne przed treningiem, a także w trakcie jego trwania. Prawidłowo skomponowane posiłki połączone z odpowiednim nawodnieniem są w stanie dodać sił, tak, aby trening mógł być dłuższy i skuteczniejszy.

Zdrowe żywienie uwzględniające częstotliwość, rodzaj i czas trwania treningów poprawi wyniki sportowe. Pomożemy Ci to osiągnąć!

Zdrowe żywienie dzieci

Zdrowe żywienie ma ogromny wpływ na jakość życia dziecka: daje siłę do działania i nauki. Dzięki utrzymaniu prawidłowej masy ciała najmłodsi zyskują także akceptację rówieśników. Zdrowe dziecko, to w przyszłości zdrowy dorosły.

Rolą rodziców jest pomóc dzieciom wykształcić zdrowe nawyki żywieniowe. Dietetyk pomoże wypełnić to rodzicielskie zadanie. Nigdy nie jest jednak za późno za zmiany, które obejmą całą rodzinę.

Dietetyk wspomaga rodziców w wielu sytuacjach:

  • pomaga dobrać odpowiednią mieszankę do żywienia mlekiem modyfikowanych,
  • wyjaśnia jak rozszerzać dietę w pierwszym roku życia,
  • ułatwia dołączenie dziecka do „dorosłego stołu”,
  • pokazuje jakich zmian dokonać w przypadku zbyt wysokiej/zbyt niskiej masy ciała,
  • pomaga w innych przypadkach jak zaparcia, niechęć do jedzenia.

Zdrowe żywienie i prawidłowa masa ciała wpływają na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka, wzmacniają kości w okresie ich wzrastania, a także są czynnikiem znacząco zmniejszającym ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych w przyszłości (cukrzyca, choroby serca, nadciśnienie, nowotwory).

Dieta nastolatka

Okres dojrzewania płciowego to czas przełomów w życiu nastolatka. Zmienia się wygląd ciała i gospodarka hormonalna. To czas w którym często obserwujemy wzrastającą masę ciała, prowadzącą do otyłości/nadwagi.

Jednocześnie jest to okres dużej podatności na otoczenie, zwiększonej potrzeby akceptacji wśród rówieśników.

W przypadku problemów z masą ciała warto działać jak najszybciej i skorzystać z konsultacji z dietetykiem, to najlepszy czas, aby trwale ugruntować zdrowe nawyki żywieniowe.

Dietetyk pomoże także uregulować dietę nastolatków borykających się z zaburzeniami odżywiania jak anoreksja, bulimia, czy ortoreksja.

Dieta dla kobiet w ciąży i mam karmiących

Czas ciąży i karmienia piersią to dla wielu kobiet okres szczególnej dbałości o dietę, ale także moment w którym pojawia się wiele nieprzyjemnych objawów. Za pomocą diety można zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze i złagodzić dolegliwości.

Za pomocą odpowiednio skomponowanej diety, dopasowanej do potrzeb danego trymestru ciąży można:

  • złagodzić zgagę, skurcze mięśniowe, zaparcia i wymioty,
  • kontrolować przyrost masy ciała,
  • zapobiegać zmęczeniu,
  • poprawić stan cery,
  • zadbać o prawidłowy rozwój dziecka,
  • zapobiec niedoborom pokarmowym wynikającym z diety eliminacyjnej stosowanej w trakcie karmienia piersią,
  • zdrowo, rozsądnie wrócić do masy ciała sprzed ciąży.

Czas ciąży warto wykorzystać na poprawę nawyków żywieniowych nie tylko w okresie ciąży/karmienia piersią, ale także przez wiele kolejnych lat.

Dietoterapia

Żyjemy w czasach, w których główne przyczyny umieralności są bezpośrednio lub pośrednio związane z nieprawidłowym żywieniem. Mowa o chorobach układu krążenia, nowotworach i cukrzycy typu II, schorzeniach, których niezbędnym elementem terapii jest zmiana nawyków żywieniowych.

Dietetyk prowadzi tzw. dietoterpię nie tylko schorzeń cywilizacyjnych, ale także wszystkich innych powiązanych z żywieniem. Pomaga między innymi w następujących przypadkach:

  • cukrzyca typu I i cukrzyca typu II,
  • chorobach układu krążenia (w tym nadciśnienie i podwyższone stężenie cholesterolu- tzw. hiperlipidemia),
  • zespole jelita nadwrażliwego,
  • chorobie Leśniewskiego-Crohna, wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego,
  • chorobach wątroby, zapaleniu woreczka żółciowego, kamicy żółciowa,
  • niewydolności nerek, kamicy nerkowej,
  • dnie moczanowej,
  • zapaleniu trzustki,
  • chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy,
  • refluksie żołądkowo-przełykowym i dwunastniczo-żołądkowym,
  • alergiach i nietolerancjach pokarmowych,
  • niedokrwistości,
  • celiakii,
  • osteoporozie,
  • poprawie jakości życia w trakcie intensywnej terapii nowotworu.

Dieta w niedoczynności tarczycy

Coraz większa liczba osób cierpi na niedoczynność tarczycy (często powiązaną z występowaniem autoimmunologicznej choroby Hashimoto). Dolegliwości te wiążą się często z nagłym, niekontrolowanym wzrostem masy ciała. Za pomocą żywienia można złagodzić wiele objawów niedoczynności tarczycy.

Wspomaganie leczenia niedoczynności tarczycy za pomocą diety sprowadza się do pięciu aspektów:

  • łagodzenia objawów niedoczynności (zmęczenie, senność, łamiące się włosy i paznokcie, zaparcia i inne),
  • wykluczenia związków o działaniu toksycznym w stosunku do tarczycy,
  • dostarczania pokarmów, które są źródłami składników odżywczych regulujących pracę tarczycy,
  • łagodzeniu za pomocą składników odżywczych stanów zapalnych tarczycy,
  • utrzymania prawidłowej masy ciała lub obniżenia masy ciała.

Dietą można także wspierać terapię nadczynności tarczycy, czy chorobę Gravesa-Basadowa.

Zbilansowana dieta wegetariańska

Prawidłowo skomponowana, urozmaicona dieta wegetariańska może być właściwym sposobem odżywiania na każdym etapie życia. Jednak, aby zminimalizować ryzyko niedoborów wynikających z eliminacji produktów pochodzenia zwierzęcego warto mieć podstawową wiedzę żywieniową.

Przejście na dietę wegetariańską wymaga także wprowadzenia kilku nowych, nietypowych produktów żywnościowych bogatych w składniki odżywcze, a także nauczenia się alternatywnych sposobów przygotowywania popularnych dań. W niektórych przypadkach wymaga jest suplementacja.

W tym wszystkim pomoże doświadczony dietetyk. Pomagamy osobom na dietach: semi-wegetariańskich, lakto-owo-wegetariańskich, owo-wegetariańskich, lakto-wegetariańskich i wegańskich.

Dieta wspierająca płodność

Szacuje się, że niepłodność może dotyczyć nawet co piątej pary w Polsce. Prawidłowe żywienie w okresie starań o ciążę znacząco zwiększa szanse na zapłodnienie.

Zdrowa dieta wpływa zarówno na płodność kobiet jak i mężczyzn (poprawia jakość nasienia). Dietetyk pomaga parom poprzez:

  • unormowanie masy ciała,
  • stabilizację gospodarki cukrowej, ew. dietoterapię insulinooporności (szczególnie u Pań z zespołem policystycznych jajników),
  • opracowanie jadłospisów ze szczególnym uwzględnieniem zdrowych tłuszczów, składników antyoksydacyjnych i zwiększających jakość nasienia (np. cynk),
  • poprawę pracy tarczycy.

Dieta dla rzucających palenie

Tycie po rzuceniu palenia może wynikać z dwóch czynników: rekompensacji emocjonalnej za pomocą jedzenia oraz lekkiego spowolnienia przemiany materii (nikotyna zwiększa tempo przemian metabolicznych). Oba te aspekty można kontrolować odpowiednio skomponowaną dietą.

Badania pokazują, że w ciągu pierwszego roku po rzuceniu palenia odnotowuje się średni przyrost masy ciała w wysokości 4-5 kg, z czego proces ten jest najintensywniejszy w pierwszych 3 miesiącach.

Zmiana nawyków żywieniowych połączona z rzucaniem palenia to nie lada wyzwanie. Badania pokazały jednak, że taka kombinacja daje najlepsze rezultaty. Dzięki niej uzyskujemy poprawę zdrowia wynikającą zarówno z diety jak i rzucenia palenia. W efekcie polepsza się wydolność płuc, obniża się stężenie cholesterolu, normuje się stężenie cukru we krwi i masa ciała.

Z pomocą dietetyka można rzucić palenie bez wzrostu masa ciała.